Orkiestra św. Mikołaja – Mody i kody

Opis


Premiera: 11.03.2016

Mody i kody – twórcza kontynuacja tradycji dzięki tworzeniu inspirowanej nią muzyki.

Orkiestra św. Mikołaja od lat plasuje się w czołówce polskich zespołów folkowych. Rozpoznawalną cechą kapeli jest akustyczne brzmienie, wydobywane z niezwykłych instrumentów strunowych takich jak dutar i cymbały, smyczkowych – mazanki, skandynawska nyckelharpha i całej gamy tradycyjnych instrumentów dętych. To one w dużej mierze tworzą specyficzny i niepowtarzalny koloryt brzmienia zespołu nadając mu mistyczną aurę. Orkiestra jako jedna z pierwszych kapel wprowadziła do repertuaru muzykę inspirowaną słowiańskim folklorem muzycznym, przede wszystkim polskim, łemkowskim i huculskim i tym inspiracjom pozostała wierna do dziś.

A tak sam zespół objaśnia inspiracje słowne i muzyczne zawarte na płycie:
Jeśli chodzi o mody, można je rozumieć dwojako – albo klasycznie jako modne style, albo jako skrót od słowa „modyfikacja”, który dobrze znają komputerowi gracze. Jedna gra ma wiele modów. Pojęcie modu to znak czasu. Od zawsze dla każdej ludowej piosenki szukaliśmy, na jakim modzie najfajniej się ją gra, ale dopiero teraz umiemy to nazwać.

Tytułowe kody to – oprócz źródłowego kodu polskiej wsi – przede wszystkim dwa bardzo charakterystyczne i osłuchane kody muzyczne: przeboje ludowej estrady i technika melodeklamacji, dziś najbardziej rozpowszechniona w wersji hip-hop czy ragamuffin, ale od zawsze istniejącą w kulturze tradycyjnej na granicy mowy i śpiewu.

Dzięki temu połączeniu udało nam się stworzyć piosenki stosunkowo proste a jednocześnie melodyjne i opisujące konkretne sytuacje czy historie, co w muzyce ludowej nie jest regułą. Większość z nich da się zagrać i zaśpiewać ze znajomymi na imprezie, do czego gorąco zachęcamy.

Od hitów ludowej estrady zawsze się odżegnywaliśmy. Cały folk powstał właściwie w opozycji do tzw. zespołów pieśni i tańca. Ale ich kody są solidne. Wystarczy zmienić mod, żeby odkryć je na nowo. Historie się nie zmieniają. Ostatecznie chodzi o to, aby cały czas je opowiadać, w nowych kontekstach, jak kto umie i lubi. I w ten sposób – niczym Szeherezada – utrzymywać je przy życiu.


Nagrania zarejestrowano w Studiu S4 Polskiego Radia. Realizacja – Tadeusz Mieczkowski

Spis utworów


1. Plon 4:33

2. Hosadyna 4:15

3. Mazureczek 3:53

4. Kasia 5:06

5. Krakowiak II 3:11

6. Maciek 4:38

7. Oberek 4:47

8. Żyd 3:45

9. Kumłykowa śpiewanka 7:37

10. Rutka 5:16

11. Przyśpiewki 5:55